ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص (Privately joint stock company)

شرکت سهامی خاص “Privately joint stock company” از انواع شرکت سهامی است. موضوعیت این نوع شرکت عمدتا بازرگانی است و از نظر اعتبار برای اخذ تسهیلات بانکی و وام ، اخذ نمایندگی‌های خارجی و داخلی و یا شرکت در مناقصات و مزایده‌های دولتی و خصوصی مناسب است. سرمایه در این نوع از شرکت‌ها به سهام تقسیم می‌شود.

سهام شرکت‌های سهامی خاص در بورس اوراق بهادار قابل داد و ستد نیست اما توسط مردم به راحتی قابل معامله می‌باشد. در حین تاسیس شرکت سهامی خاص، برخلاف شرکت های با مسئولیت محدود باید تمام سرمایه آن در هنگام تاسیس توسط موسسان آن تامین و35% ویا 100% کل سرمایه در بانک پرده‌گذاری شود.

در شرکت‌های سهامی خاص مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌ها و تعهدات شرکت، محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و شرکا مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند. به زبان ساده‌تر در صورتی که شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی طلبکاران باشد تنها سرمایه‌ی سهامداران از بین می‌رود و طلبکاران نمی‌توانند باقیمانده‌ی مطالبات خود را از اموال شرکای شرکت مطالبه کنند.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص چقدر است؟

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال معادل یکصد هزار تومان است که توسط خود موسسین تامین می گردد.
بنابراین موسسین اجازه صدور اعلامیه پذیره‌نویسی را ندارند و باید در هنگام ثبت شرکت حداقل ۳۵% ویا 100% از کل سرمایه اعلامی را در حسابی به نام “شرکت در شرف تاسیس” نزد یکی از بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.

شرکت‌ سهامی خاص چه زمانی نیازمند افزایش سرمایه هستند؟

 شرکت‌های سهامی خاص در هنگام اخذ تسهیلات و وامهای بانکی نیاز به افزایش سرمایه پیدا می‌کنند. به این علت که تا ۱۰ برابر سرمایه ثبت شده به آن‌ها وام تعلق می‌گیرد.

شرایط سهامداران, هیئت مدیره و بازرسین در سهامی خاص

شرکت سهامی خاص حداقل با سه نفر سهامدار و دو نفر اعضای هیئت مدیره تشکیل می‌شود. بهتر است تعداد اعضای هیات
مدیره فرد باشد تا در تصمیم‌گیری‌ها اکثریت و اقلیت مشخص شود. در این نوع از شرکت‌ها هیات مدیره حداکثر برای مدت دو سال
انتخاب می‌شوند. انتخاب بازرس (اصلی و علی‌البدل) الزامی است و بازرسین برای یک سال مالی انتخاب می‌شوند و طبق قانون بازرسین نباید با اعضا هیات مدیره نسبت نسبی سببی داشته باشند.

شرکت سهامی خاص - تعریف ماهوی و شکلی

شرکتهای سهامی خاص دونوع تعریف دارند: شکلی، ماهوی

۱-تعریف شکلی:

الف- شرکت سهامی خاص از حداقل از ۳ نفر سهامدار و دو نفر بازرس که یکی بازرس اصلی و یکی بازرس علی البدل است تشکیل می گردد.

ب- اعضاء هیئت مدیره باید حداقل از دو نفر تشکیل گردد

ج- سرمایه شرکت به قطعات مساوی سهام تقسیم میگردد، مثلا اگر سرمایه شرکت ۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال است می تواند به ۱۰٫۰۰۰ سهم ۱۰۰٫۰۰۰ ریالی تقسیم گردد.

د- اعضاء هیئت مدیره باید حداقل دارنده یک سهم باشند.

ر- سهام باید به بانام یا بی نام یا ترکیبی از بانام و بی نام تقسیم گردد.

ز- سهامداران در زمان تأسیس شرکت باید حداقل ۳۵% سرمایه شرکت را به حساب شرکت در شرف تأسیس که نزد یکی از بانکهای کشور افتتاح حساب می نماید واریز نمایند.

س: بازرسین نباید با اعضاء هیئت مدیره نسبت فامیلی داشته باشند.

ش: هیأت مدیره و بازرسین باید بالای ۱۸ سال باشند و نباید سوء پیشینه کیفری داشته باشند.

ص: سهامداران و اعضاء هیئت مدیره می توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند اما اشخاص حقوقی باید یک نماینده حقیقی معرفی نمایند.

ض: موضوع فعالیت شرکتهای سهامی خاص می تواند غیرتجاری باشد.

۲-تعریف ماهوی:

-همانند شرکتهای با مسئولیت محدود، در شرکتهای سهامی مسئولیت سهامداران در مقابل اشخاص به نسبت تعداد سهامی که دارند محاسبه می گردد و خود شرکت نیز تا میزان سرمایه شرکت مسئول تعهدات خود می باشد و به عبارتی اعتبار شرکت علاوه بر پارامترهایی نظیر تخصص و نیروی انسانی براساس میزان سرمایه ایشان نیز ارزیابی می گردد زیرا طبق رویه بازار سرمایه میزان اعتبار گاهی مساوی است با میزان سرمایه نقدی یا غیرنقدی شرکت.

نکته۱) بانکها و موسسات مالی و اعتباری برای شرکتهای سهامی خاص اعتبار بیشتری قائل می باشند و معمولا جهت افتتاح اعتبارات اسنادی LC و یا سایر تسهیلات بانکی یکی از شروطشان این است که شرکت در قالب شرکتهای سهامی تأسیس شده باشد.

نکته۲) بانکها و موسسات مالی طبق بخشنامه بانک مرکزی تا ۱۰ برابر سرمایه شرکت می توانند تسهیلات بانکی نظیر وامهای ملکی، ضمانتنامه و LC ارائه دهند.

۱-کپی شناسنامه و کارت ملی سهامداران و بازرسین

۲-گواهی عدم سوء پیشینه مدیران و بازرسین

۳-امضاء اظهارنامه و اساسنامه

۴-گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه شرکت

چک لیست ثبت شرکت سهامی خاص