اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

امور مالی و مالیاتی یکی از اجزای مهم و حساس در شرکت ها و بنگاههای اقتصادی بوده و نیازمند توجه و دقت نظر فراوان است . انجام امور مربوط به پرداخت مالیات ها و تنظیم اسناد مربوط به انها و اجرای کلیه مصوبات قانونی در این خصوص باید به افراد خبره و متبحر سپرده شود .

گاهی عدم اجرای حتی یک بند از این مقررات می تواند شرکت را مشمول جریمه های سنگین و مشکلات قانونی فراوانی نماید . قبل از پرداخت مالیات باید یکسری از مقدمات قانونی آن به درستی انجام شود تا اسناد مالیاتی مورد قبول بازرسین قرار بگیرد .

 

تکمیل اظهارنامه مالیاتی باید بر اساس سال مالیاتی انجام شود در قانون مالیاتهای مستقیم تعریف آن به روشنی بیان شده است . ( تعریف سال مالیاتی ) سال مالیاتی از فروردین ماه هر سال شروع شده و در اسفند ماه به پایان میرسد .

اما این موضوع در مورد اشخاص حقوقی متفاوت است . گاهی در اساس نامه اشخاص حقوقی سال مالی شرکت با سال مالیاتی منطبق نبوده و با هم متفاوت هستند در این موارد سال مالی شرکت به جای سال مالیاتی مبنای محاسبه مالیات و ارائه اظهارنامه مالیاتی قرار میگرید بدین صورت که اشخاص حقوقی که سال مالی آنها با سال مالیاتی منطبق نیست می توانند ظرف مدت چهار ماه از پایان سال مالی خود اقدام به تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی و ارائه ان به سازمان امور مالیاتی نمایند.

این اشخاص باید کلیه حسابهای سود و زیان و دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی خود را در این مدت تعیین شده ارائه کرده تا مشمول جریمه و مالیات علی الراس نگردند .

 

چه افرادی موظف هستند اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و ارائه کنند ؟

همه افراد دارای کسب و کار و صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی موظف هستند که در سال مالیاتی اقدام به تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی نموده و ان را ارسال نمایند . اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغلی هم که دارای شماره ثبت شرکت می باشند باید ترازنامه و حساب سود وزیان خود را تهیه نموده و بر اساس سال مالیاتی و یا سال مالی ذکر شده در اساس نامه شرکت به سازمان مربوطه ارسال کنند.

مشمولین اظهارنامه مالیاتی

ارسال به موقع و دقیق اسناد علاوه بر اینکه از علی الراس شدن فرد یا شرکت جلوگیری می کند می تواند برخی معافیت ها و تخفیف های مالیاتی هم برای شخص یا شرکت به همراه داشته باشد .

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی